Az Art 90.§ (7) bekezdése szerint az adóhatóságnak ha akarja, ha nem naptári évenként az adott évben jogelőd nélkül alakult gazdasági társaságok legalább 10%-át kockázatelemzés alapján ellenőrzésre kell kiválasztania. Nem gondoljuk, hogy a NAV-nál ez különösebb lelki meghasonláshoz vezetne, azt viszont helyénvalónak vélnénk, bár ezt semmiféle regula nem írja elő, ha az új vállalkozást alapítani szándékozók is elvégeznék a maguk kockázatelemzését.
Hogy milyen kockázatokat kéne elemezni, az egyértelműen kiderül az Art említett rendelkezésének folytatásából. E szerint a kiválasztott adózóknál az adóhatóság az adószám megállapítását követő 90 napon belül helyszíni ellenőrzés keretében az adózó által bejelentett adatok, így különösen a székhelyre, a központi ügyintézés helyére, a szervezeti képviselőre vonatkozó információk valóságtartalmát, hitelességét, valamint az egyes adókötelezettségek teljesítését vizsgálja. Ez még csak rendben is lehetne, de nem áll meg itt a történet. A gazdasági társaság tagjainak, vezető tisztségviselőinek korábbi gazdasági tevékenységével, adózói múltjával kapcsolatban rendelkezésére álló adatokat is feldolgozzák. Ennek keretében különösen az iránt érdeklődik az adóhatóság, hogy az újonnan alakult gazdasági társaság természetes személy tagja, vezető tisztségviselője bármely, korábban adószámmal rendelkező jogi személy, egyéb szervezet tagja vagy vezető tisztségviselője volt-e, illetve egyéni vállalkozóként, vagy adószámmal rendelkező magánszemélyként folytatott-e adóköteles gazdasági tevékenységet. Ha igen, van néhány körülmény mely az álmos könyvek szerint sem jelent jót a NAV berkeiben, sőt egyenesen azt eredményezi, hogy adózási szempontból kockázatosnak ítéli az adóhatóság az újonnan alakult vállalkozást. Ilyen körülmények különösen ha
a) az adózó tagja, vezető tisztségviselője korábban olyan gazdasági társaság tagja vagy vezető tisztségviselője volt, aa) amely jogutód nélkül szűnt meg úgy, hogy az állami adóhatóságnál nyilvántartott köztartozását nem egyenlítette ki, ab) amellyel szemben az állami adóhatóság jelentős összegű adóhiányt tárt fel, ac) amellyel szemben az állami adóhatóság üzletlezárás vagy az adóköteles tevékenység felfüggesztése intézkedést alkalmazott, ad) amelynek adószámát az állami adóhatóság felfüggesztette, illetőleg e törvény 24/A. §-a alapján törölte;
b) az adózó tagja, vezető tisztségviselője egyéni vállalkozói igazolványát öt éven belül az állami adóhatóság hatáskörébe tartozó adóval kapcsolatos fizetési, bejelentési, bevallási, nyilvántartási kötelezettség elmulasztása miatt vonták vissza
Az Art előírásain túl az adóhatóság a kockázatelemzés során erősen támaszkodik a tevékenysége során keletkezett adatokra is. Így további kockázatnövelő tényezőként tekintik, ha az adózói múltat a következő körülmények festik sötétebbre a kelleténél:
- bevallás benyújtási fegyelem több alkalommal történt megsértése, - veszteséges tevékenység hosszú távon, - bevallott közösségi beszerzési, értékesítési adatok eltérése a partnerországok adatszolgáltatásától, - bevallott export-import adatok eltérése a vámhatósági adatszolgáltatástól
Tovább ront a helyzeten az
- adóhiány jogerős megállapítása bevétel eltitkolás, és/vagy jogosulatlan általános forgalmi adó visszaigénylés, és/vagy fiktív számla kibocsátása, vagy fiktív költségszámla befogadása illetve a céggel szemben lefolytatott becslési eljárás.
Szintén nem lopja be a NAV szívébe magát az a magánszemély, aki olyan társaságnak volt tagja, tisztségviselője, amely
- jogutód nélkül megszűnt az állami adóhatóságnál adófolyószámlán nyilvántartott fizetési kötelezettség kiegyenlítése nélkül és/vagy
- felszámolási eljárással, vagy végelszámolás nélkül a cégnyilvántartásból való törléssel szűnt meg.
Azoknak a vállalkozásoknak a volt tagjai sem várhatnak szíves fogadtatást az adóhatóságtól, melyekkel szemben a NAV büntető feljelentést tett, vagy amelyek székhelyük gyakori módosításával sűrűn váltották adóhatósági illetékességüket, illetve az adóhatóság számára elérhetetlenek voltak.
Aki a fent említett tünetek egyikét - másikát tapasztalni véli magán nem árt, ha már a vállalkozás alapítását megelőzően könyvelőhöz és/vagy adószakértőhöz fordul egy kis önkockázat elemzés és konzultáció végett. Ugyancsak hasznos lehet akár a fenti tünetek hiányában is segítséget kérni a KOCKERD kérdőív kitöltése előtt is. Ez utóbbi esetben támogatást jelenthet a kérdőív kitöltésében és a lehetséges következmények felmérésében az ADÓklub e témakört feldolgozó ingyenes információs anyaga.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.