A kormány szerdai döntése szerint már július elsejétől bevezetik, de ténylegesen csak augusztustól működik majd a telefonadó. A kormányülést követő tájékoztatón a gazdasági miniszter elmondta, hogy havonta az első 10 perc ingyenes lesz, afölött 2 forint adót kell fizetni percenként, a magánszemélyeknek maximum 700 forintot kell fizetniük, cégek esetében a korlát 2.500 forint havonta. Hozzátette: az egyeztetések még folynak, "maximális a mozgástér a részletek megtárgyalására". Úgy tűnik lesz miről egyeztetni, mert az adó alapot illetően a szolgáltatók véleménye is eltért egymástól.
Az Invitel a percalapú telefonadót támogatja, szemben a Magyar Telekommal, a Vodafone-nal és a Telenor Magyarországgal, amelyek számára az ügyfélalapú adókivetés tűnik elfogadhatóbbnak. A perc alapú adó mellett érvelő szolgáltató arra hivatkozik ez érintené legkevésbé hátrányosan a nehéz helyzetben élő, szociálisan rászoruló embereket. Eltérő megoldás esetén a rászoruló ügyfélkör még a vezetékes telefon előfizetését is felmondani kényszerülhet, így végleg elérhetőség nélkül maradhat. Az ellentétes álláspontot képviselők szerint, a percalapú telefonadó a költségvetés számára nem jelentene kiszámítható bevételi forrást, miközben jelentősen megváltoztatná a telefonálási szokásokat, s így a várt adóbevételt nem biztosítaná és csökkentené a távközlésből származó áfa bevételt is. E mellett komoly terhet jelentene ügyfeleiknek, valamint aránytalanul magas, nehezen kiszámítható távközlési költségnövekedést okozna a magyar vállalatok számára, rontaná azok versenyképességét.
Szakértők felhívták a figyelmet arra, hogy a vázolt konstrukció a tehetősebbeknek kedvezhet, mert az is csak 700 forint adót fizetne, aki 20-40 ezer forintért telefonál havonta.
De egy ilyen adó nagy terhet róna a szolgáltatókra is, hiszen az informatikai rendszerüket jelentősen fejleszteniük kell ahhoz, hogy ez az adó beszedhető legyen.
A kormány döntése szerint az adó távközlési cégeket terheli majd. A Nemzetgazdasági Minisztériumban azzal számolnak, hogy a társaságok ugyan megpróbálják majd átterhelni az adót a fogyasztókra, de az erős verseny miatt ez nem fog nekik sikerülni. Igazán nem is tudom kinek drukkoljak. Egyrészről nem verne ki a víz az örömtől, ha még ezzel is emelkednének a telefon költségeink. Másrészről, ha az egész adót a szolgáltatóknak kellene „benyelni” nagy a valószínűsége, hogy ezt a tervezett beruházásaik bánnák. Lehet, hogy mégis csak kipróbálom az internet alapú telefonálást.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.