Vannak, akik szerint "komor olvasmány" a négyéves mandátuma félidejénél tartó magyar kormány bizonyítványa: a munkanélküliség 12 százalékhoz, az infláció 6 százalékhoz közelít, a magyar gazdaság pedig a leggyengébb a térségben. Mások úgy gondolják mindezt megélni sem piskóta. Vannak, akik szerint a kormány grandiózus tervekkel áll elő, majd amikor ezek működésképtelennek bizonyulnak, új adókat talál ki.
Mások úgy látják, amikkel a kormány előáll egyáltalán nem grandiózus és még kevésbé terv, az adók viszont meglehetősen valóságosaknak tűnnek, már ami a jogszabályokban való megjelenésüket illeti. A „Vannak, akik” álláspont egyik jeles képviselője a tekintélyes brit gazdasági-politikai folyóirat a The Economist. A „Mások szerint” megközelítést jó néhány, ugyan az előbbihez hasonló tekintéllyel nem bíró, de sokat próbált hazai polgár képviseli. Így aztán mindkét vélemény igény tarthat némi figyelemre. Mint ahogy nem lehet egy kézlegyintéssel elintézni a Költségvetési Tanácsnak a 2013-as költségvetési törvényjavaslat tervezetéről megfogalmazott véleményét sem.
Ennek alapján úgy tűnik, hogy a 2013-ra készülő költségvetési terv sem szakít e műfaj több évre visszamenően érzékelhető alapvető hagyományával. Melyet Boros Tamás, a Policy Solutions elemzője így fogalmazott meg, a költségvetési tervek "mértéktelenül derűlátó" feltételezésekre alapulnak. Hasonló problémát ír körül a Költségvetési Tanács amikor felhívja a figyelmet arra,hogy a költségvetési tervezés alapjául vett 2013. évi gazdasági növekedés 1,6 százalékos kormányzati prognózisa csak a belföldi kereslet számottevő javulása és a befektetői bizalom jelentős erősödése esetén érthető el. További növekedési kockázattal lehet számolni az eurózóna válságjelenségeire tekintettel. A tanács megfogalmazásában a növekedési kockázat egyúttal azt is jelenti, hogy bekövetkezése esetén a főbb adónemeknél a tervezettnél alacsonyabb bevételek folynak be.
A bevételek teljesülésében további bizonytalanságot hozhat a tanács értékelése szerint az is, hogy a törvényjavaslatban szereplő tételek jogszabályi kidolgozottságának hatásmechanizmusa, színvonala, alátámasztottsága, háttérszámítása egyenetlen, esetenként nem megfelelő. Mindezek együttesen előrevetítik annak lehetőségét, hogy az egyensúly tartása érdekében további kiigazító lépések válhatnak szükségessé a költségvetés bevételi és kiadási oldalán. Vagyis semmi új a nap alatt. Ismét egy „grandiózus terv”, ha szabad ezt a kifejezést használni a 2013. év költségvetés elképzeléseire, aztán amikor kiderül, hogy működésképtelen, jönnek majd az új adók. Bár kissé nehezíti a helyzetet az az ütem, amelyben nyilvánvalóvá válik az egyes elképzelések alkalmatlansága, mert ezzel még a jelen, nem éppen fantázia szegény, hivatásos adókiötlőinek is nehéz lépést tartani. Szerencsére legalább ez nem a mi gondunk, tőlünk „csak” annyit várnak fizessünk. Erre pedig alighanem lesz módunk, legalábbis az adóbarométer jelen állása szerint.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.