A Vidékfejlesztési Minisztérium közzé tette az új föld törvény vita anyagát. Ennek az adózást érintő részéből adunk egy rövid összefoglalót. Az előterjesztés megfogalmazása szerint az új földtörvény továbbra sem maga szabályozná a mennyiségi korlátozások mellett érvényesíthető közvetett, vagyoni érték elvű korlátozásokat. Ezeket a pénzügyi elvonáson alapuló korlátozásokat külön törvényben kellene megállapítani.
Ha netán az előterjesztés szóhasználatából nem lett volna világos, egész egyszerűen csak arról lenne szó, hogy az illetékkel és különböző adókkal kívánják szabályozni a birtok szerzést és az optimálisnak vélt birtok nagyságot. Ennek érdekében fenntartandónak illetve megújítandónak tekintik a vagyonszerzési illetékek rendszerét, amelyeket a birtokpolitikai célokkal ellentmondó földszerzések korlátozása érdekében kellene alakítani. A szerzéssel egyidejűleg kirótt vagyonszerzési illetéken keresztül erőteljes különbséget kellene tenni a javaslat szerint a földművesek, illetőleg a „földműveseken kívüliek” között. Az utóbbi meghatározás nem keverendő a „földön kívüliek” fogalmával, ez ugye egy teljesen más műfaj. A törvény koncepciója alapján – a földtulajdon körében - a birtokpolitikai célokkal ellentétes földszerzések korlátozására vagyoni típusú adó bevezetésére is sor kerülhetne.
E célból külön törvény a földtulajdon, mint vagyon progresszív adóztatásán keresztül gátolná a spekulációs szerzéseket, akár külön adó kivetésével visszaszorítaná a nem kívánt méretű földbirtokok fenn maradását, és ezzel ösztönözné is a birtokpolitikai céloknak megfelelő birtok méreteken belül maradó, termelési célú földszerzéseket. Ez így az elvek szintjén bármire ráhúzható, az ördög, mint tudjuk a részletekben lakozik, de részletekről, így az ördög lakhelyéről most még nincs információ. Annyi azért már most megállapítható, hogy a földadó egy olyan vagyoni típusú adó, amely az ingatlanadó egy formája. És ugye elég magas helyről azt tudjuk, hogy ingatlanadó márpedig nem lesz. Ha netán mégis úgy hozná az élet, hogy muszáj legyen, remélhetőleg az állami tulajdonú földek után nem kell majd fizetni, mert csudára tudathasadásos állapot lenne, amikor az állam jól megadóztatja magát.
További eszköze lehetne a vita anyag szerint a birtokpolitikai célok elérésének a földtőkéből származó jövedelme megadóztatása is, ha például külön törvény a földhasználati jog átruházása esetén a tőkejövedelmet. bizonyos értékhatár (pl. 600 AK) és meghatározott időtartam (pl. öt év) alatt személyi jövedelemadó, illetőleg társasági adó alá vonná. A törvény koncepciója nem zárná ki a földforgalom forgalmi típusú adóval történő ellenőrzését sem. Azaz pusztán ellenőrzési szempontból beköszönne a földforgalom után az áfa, már csak az a kérdés milyen kulccsal.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.